Over Colgate-Palmolive

Colgate-Palmolive is een bedrijf van wereldformaat dat in meer dan 200 landen actief is.
Veel producten van het bedrijf zijn merken die overal ter wereld bekend zijn. Het hoofdkantoor is gevestigd in de Verenigde Staten, waar Colgate-Palmolive Polen verslag uitbrengt over haar bedrijfsactiviteiten. Om dit proces te vergemakkelijken en tegelijkertijd de effectiviteit van de verkoopactiviteiten te vergroten, besloot Colgate om samen te werken met Comarch.

De situatie vóór de implementatie

Colgate-Palmolive behoort tot de FMCG-industrie, waar snel reageren op de steeds veranderende marktbehoeften van cruciaal belang is. Fabrikanten hebben een constante stroom van actuele marktinformatie nodig om tijdig passende maatregelen te kunnen nemen. Vóór de implementatie van Comarch SFA Mobile Sales Force Apps maakte Colgate-Palmolive gebruikt van een ander mobiel systeem. Wegens tekortkomingen op belangrijke functionele gebieden besloot het bedrijf echter een SFA-oplossing van een andere leverancier te implementeren.  Voorafgaand aan de implementatie van Comarch SFA Mobile Sales Force waren vertegenwoordigers verbonden met slechts één magazijn, waarnaar ze orders stuurden op basis van de beschikbare voorraad.

 

De oplossing

Comarch Sales Force Automation

Comarch SFA (Sales Force Applications) zijn mobiele en web-gebaseerde oplossingen die zijn ontwikkeld om verkoopgerelateerde processen te beheren en te stroomlijnen. 

Lees meer

De implementatie van Comarch SFA Mobile Sales Force en Comarch SFA Online Distribution in Colgate-Palmolive ging in 2007 van start. Sindsdien werden de oplossingen geïmplementeerd op meer dan 60 locaties die toebehoren aan bijna 30 distributeurs.  Er werden specifieke rapporten opgesteld voor Colgate-Palmolive om de gegenereerde gegevens zoveel mogelijk te optimaliseren.  Aanvankelijk werd het project beheerd in een aparte database, maar in 2010 werd met behulp van de Comarch SFA Online Distribution-oplossing een gemeenschappelijke database (Central Data Repository) ontwikkeld voor de gegevens van de meeste projecten.

Dit versnelde de klantanalyse aanzienlijk en droeg in sterke mate bij aan de nauwkeurigheid van gerapporteerde gegevens. Datzelfde jaar kreeg de commerciële afdeling van Colgate-Palmolive via Comarch SFA Online Sales Support toegang tot verkooprapporten, inventarisrapporten en informatie van Comarch SFA Mobile Sales Force. Deze oplossingen bieden onbeperkte toegang tot gerapporteerde gegevens en maken tweerichtingscommunicatie met de hele verkoopstructuur mogelijk.

 

Nieuwe realiteit na de implementatie

De implementatie van Comarch SFA Online Distribution en Comarch SFA Mobile Sales Force was een groot succes. Nauwe integratie met Colgate-Palmolive-distributeurs en implementatie van het Comarch SFA Mobile Sales Force-systeem betekenden het einde van de inefficiënte situatie waarin vertegenwoordigers slechts van één magazijn gebruik konden maken. De klantenservice werd hierdoor aanzienlijk verbeterd: verkopers kunnen nu betere producten tegen betere commerciële voorwaarden aanbieden aan klanten, dankzij toegang tot de gegevens uit verschillende, onderling verbonden magazijnen.

De elektronische overdracht van orders heeft geleid tot een aanzienlijk snellere orderverwerking en optimalisering van de toeleveringsketen door efficiëntere orderselectie door magazijnen. Bovendien wordt elk verzonden document in het systeem geregistreerd, zodat fouten bij het kopiëren van gefaxte orders (door vertegenwoordigers of facturatiemedewerkers) en het mislopen van contracten (geen misgelopen verkoopkansen meer) niet meer voorkomen.  Er wordt continu op gelet of rapportage op tijd plaatsvindt, zodat eventuele tekortkomingen conform de projectprocedures kunnen worden geregistreerd en verholpen.  Bovendien worden alle documenten gecontroleerd op zowel een juiste structuur als op inhoud (overeenstemming met de gegevens in het systeem van Colgate-Palmolive).

Colgate-Palmolive brengt op basis van de gegevens van Comarch SFA Online Distribution verslag uit over de resultaten van activiteiten aan het hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Colgate-Palmolive gebruikt deze gegevens ook voor betalingen aan magazijnen die deelnemen aan het project en voor vertegenwoordigers van Colgate, namelijk voor de beoordeling van doelstellingen en het toekennen van bonussen.

 

Voordelen van de implementatie

De mogelijkheid om vertegenwoordigers orders te laten plaatsen bij verschillende magazijnen plus het bijhouden van voorraadniveaus waren de belangrijkste factoren voor een succesvolle implementatie van Comarch’s geïntegreerde oplossingen bij Colgate-Palmolive. Sindsdien zijn vertegenwoordigers van Colgate-Palmolive niet meer gebonden aan één bepaalde leverancier en kunnen ze de aantrekkelijkste aanbiedingen voor klanten selecteren. Zo kunnen ze dus gemakkelijker omzetgroei realiseren.

Andere voordelen die Colgate-Palmolive heeft gerealiseerd sinds de implementatie van Comarch SFA Online Distribution en Comarch SFA Mobile Sales Force:

  • Snelle toegang tot essentiële gegevens die vertegenwoordigers nodig hebben (op voorraad, niet op voorraad, verkoopdoelen, kwaliteitsdoelen en hoe deze worden toegepast)
  • De mogelijkheid om doelstellingen en wedstrijden te organiseren op basis van verkoopdoelen evenals toezicht op de uitvoering van taken
  • Geautomatiseerd verkrijgen van gecontroleerde marktgegevens - controle door gegevens die automatisch via het systeem worden gemeld te vergelijken met traditionele gegevens, zoals cumulatieve verklaringen
  • Flexibele wijzigingen aan de projecten, d.w.z. uitbreiding van het project naar andere distributeurs in verband met de zakelijke ontwikkeling van Colgate-Palmolive
  • Orders die door vertegenwoordigers van Colgate-Palmolive worden gegenereerd, worden rechtstreeks naar de financiële en boekhoudkundige systemen van distributeurs gestuurd (orders worden niet gekopieerd door medewerkers van de facturatieafdeling, de PSD-kredietlimiet wordt ‘geconsumeerd’ bij het aanmaken van de eerste order in het boekhoudsysteem van een distributeur)
  • 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang tot accurate, gecontroleerde ‘harde’ gegevens (omzet, voorraad) met Comarch SFA Online Sales Support en toegang tot ‘zachte’ gegevens (aantal klanten, geplande routes, verwezenlijking van doelstellingen) met Comarch SFA Mobile Sales Force
  • Voortdurende bewaking van KPI’s die activiteiten van mobiele vertegenwoordigers beschrijven
  • Routemanagement voor vertegenwoordigers

 

"De implementatie van Comarch SFA Mobile Sales Force bij Colgate-Palmolive Polen betekende een enorme stap voorwaarts voor de kwaliteit van geplaatste orders in vergelijking met hoe dit proces voorafgaand aan de implementatie plaatsvond. Dankzij de oplossing konden we vertegenwoordigers op commercieel vlak van magazijnen ‘isoleren’, zodat onze vertegenwoordigers klanten een breder scala aan distributeurs en producten, en zodoende een beter aanbod konden bieden."

 

Damian Skrzyniarz – Sales Administration Specialist

– Projectmanager bij Colgate-Palmolive Polen

Waarom Comarch SFA?

  • uitgebreide functionaliteiten van de toepassing
  • moeiteloze en intuïtieve interface
  • 4.000 gebruikers van Mobile Sales Force Apps
  • meer dan 19 miljoen gegenereerde orders
  • meer dan 12 miljoen documenten verzonden via Comarch Online Distribution
  • 600 groothandels voor chemische producten en levensmiddelen die dagelijks over hun verkoopcijfers en magazijnvoorraden rapporteren
  • 250.000 actieve verkooppunten in de detailhandel
Wenst u meer informatie? Heeft u raad nodig bij het kiezen van een product?

Omschrijf uw behoeften en we bieden u een oplossing op maat.